Your browser is not supported. Please contact info@galleo.co or try another browser.
Project language:

Museum Voorlinden

General

Licht en kunst zijn natuurlijke vijanden. Niet als kunst gemaakt wordt, maar wel op het moment dat het bewaard en tentoongesteld wordt. Hoe ga je daar als opdrachtgever mee om in een museum? Meestal valt de keuze dan op kunstlicht, maar bij Museum Voorlinden in Wassenaar baden de kunstwerken in natuurlijk licht. Dirk Jan Postel van architectenbureau Kraaijvanger bedacht het bijzondere dakconcept. De technische uitwerking was in handen van het bouwteam van Museum Voorlinden en VDL Industrial Modules uit Helmond.

“Er zijn 115.000 lichtbuizen zijn in de dakpanelen verwerkt, 45 per paneel” vertelt Postel. “Afhankelijk de gewenste lichttoetreding schuiven over 650 van de 2.600 panelen een plaat met de ellipsvormige gaten; het buitenlicht kan zo afgesloten of in drie standen gedimd worden. Deze plaat - met een dikte van 3 mm - kreeg ovalen openingen zodat de natuurlijke inval zo optimaal mogelijk is. De schuifbare delen worden ieder afzonderlijk aangedreven door een kleine motor. Daardoor is het licht door middel van een iPad per paneel, per zaal, of voor het hele museum tegelijk te regelen.”

De constructeur werd echter ook geconfronteerd met een andere uitdaging: de maatvoering van de buizen. “Rond is niet per definitie een perfecte cirkel. En waar we in de werktuigbouw werken met heel kleine toleranties, daar mogen de afwijkingen in de bouw wat groter zijn. Dat geldt zowel voor de vorm als voor de dikte van het materiaal. Daardoor ontstonden er problemen met het lassen van de buizen in de panelen; de lasrobot kon de afwijkingen niet opvangen. Om dat op te lossen is speciaal gereedschap ontwikkeld om de buizen op te trompen zodat de buitenkant een perfecte cirkel werd." Maar niet alleen technisch was het uitdagend, ook cosmetisch werden er eisen gesteld. “De buizen zijn weliswaar lasergesneden, maar om de coating te laten hechten moest de afwerking optimaal zijn, anders kon Akzo nobel geen garantie geven op de lak. Dat betekende dat we alle buizen met de handtol braamvrij hebben gemaakt.”

Licht en kunst zijn natuurlijke vijanden. Niet als kunst gemaakt wordt, maar wel op het moment dat het bewaard en tentoongesteld wordt. Hoe ga je daar als opdrachtgever mee om in een museum? Meestal valt de keuze dan op kunstlicht, maar bij Museum Voorlinden in Wassenaar baden de kunstwerken in natuurlijk licht. Dirk Jan Postel van architectenbureau Kraaijvanger bedacht het bijzondere dakconcept. De technische uitwerking was in handen van het bouwteam van Museum Voorlinden en VDL Industrial Modules uit Helmond.

“Er zijn 115.000 lichtbuizen zijn in de dakpanelen verwerkt, 45 per paneel” vertelt Postel. “Afhankelijk de gewenste lichttoetreding schuiven over 650 van de 2.600 panelen een plaat met de ellipsvormige gaten; het buitenlicht kan zo afgesloten of in drie standen gedimd worden. Deze plaat - met een dikte van 3 mm - kreeg ovalen openingen zodat de natuurlijke inval zo optimaal mogelijk is. De schuifbare delen worden ieder afzonderlijk aangedreven door een kleine motor. Daardoor is het licht door middel van een iPad per paneel, per zaal, of voor het hele museum tegelijk te regelen.”

De constructeur werd echter ook geconfronteerd met een andere uitdaging: de maatvoering van de buizen. “Rond is niet per definitie een perfecte cirkel. En waar we in de werktuigbouw werken met heel kleine toleranties, daar mogen de afwijkingen in de bouw wat groter zijn. Dat geldt zowel voor de vorm als voor de dikte van het materiaal. Daardoor ontstonden er problemen met het lassen van de buizen in de panelen; de lasrobot kon de afwijkingen niet opvangen. Om dat op te lossen is speciaal gereedschap ontwikkeld om de buizen op te trompen zodat de buitenkant een perfecte cirkel werd." Maar niet alleen technisch was het uitdagend, ook cosmetisch werden er eisen gesteld. “De buizen zijn weliswaar lasergesneden, maar om de coating te laten hechten moest de afwerking optimaal zijn, anders kon Akzo nobel geen garantie geven op de lak. Dat betekende dat we alle buizen met de handtol braamvrij hebben gemaakt.”

Related associations

Logo
Name

Related projects

No results found

Company only pages are only available for project partners of a project. Since you are not listed as a project partner, you are not able to access this company only page.
Did your company worked on this project? Go to the Public page and list yourself as a project partner to access your company only page
Uploading a picture is currently only possible if you worked on this project and your company is listed in the team.
You're now following Museum Voorlinden. Click here to see everything you're following.
You stopped following Museum Voorlinden
Project added to your favorite projects. Click here to see your favorites.
Museum Voorlinden is removed from your Favorites

Click the +Favorite button to add this project to your personal favorites